Lekcje muzealne

Informacje

Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie zaprasza na lekcje muzealne. Zajęcia łączą program nauczania realizowany w szkołach z dobrą zabawą. Spotkania pozwalają dzieciom i młodzieży rozwinąć i pogłębić zainteresowanie sportem, turystyką oraz ideami olimpijskimi, a w swej treści nawiązują do historii, jak i bieżących wydarzeń sportowych. Stosowane metody pracy dostosowane są do poziomu różnych grup wiekowych. Lekcje są prowadzone na ekspozycji stałej oraz w sali edukacyjnej. Zwiedzającym proponujemy także multimedialne formy edukacyjne, takie jak seanse filmowe czy zwiedzanie ekspozycji z audioprzewodnikiem.

Lekcje muzealne odbywają się od wtorku do piątku w godz. 9.15 - 14.00

Zapraszamy na nowe lekcje: "Bezpiecznie nad wodą" dla klas I-VI szkoły podstawowej oraz "Liny, węzły i supełki..." dostępną dla wszystkich grup wiekowych!

Cennik

  • lekcja muzealna w sali edukacyjnej - 100 zł / grupa
  • lekcja muzealna na ekspozycji - 100 zł za grupę, plus 6 zł bilet wstępu za osobę

RezerwacjeRezerwacje

Tematy zajęć

Lekcje dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej

Lekcje dla klas młodszych szkoły podstawowej przekazują wiedzę na temat różnych dyscyplin Sportu związanych z piłką, poruszają problematykę olimpijską oraz kwestie bezpiecznego podróżowania. W pracy wykorzystywane są aktywne sposoby pracy ułatwiające przyswajanie wiedzy i rozwijające różnego typu umiejętności.

Lekcje:

Jedziemy na igrzyska olimpijskie

Barwna atmosfera igrzysk olimpijskich przyciąga miliony ludzi na całym świecie. My dajemy poczuć namiastkę olimpijskich wrażeń w naszych salach muzealnych. Podczas zajęć ekspozycja zmienia się w stadion, na którym odbywa się ceremonia otwarcia igrzysk. Uczniowie grają role sportowców biorących udział w defiladzie. Atmosferę ceremonii tworzą liczne eksponaty związane z igrzyskami olimpijskimi: oryginalne medale, maskotki, pochodnie i flaga olimpijska. W tle słychać Hymn Olimpijski. W czasie zajęć dzieci zapoznają się z historią igrzysk, symbolami olimpijskimi oraz najwybitniejszymi polskimi olimpijczykami.

Realizowane cele kształcenia ogólnego 1,2,3. Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie edukacji polonistycznej – wypowiedzi w małych formach teatralnych:4a,4b.

Lekcja prowadzona na ekspozycji stałej.

Ja kibic

Zajęcia warsztatowe, na których dzieci wczują się w atmosferę stadionu i stworzą własny klub kibica. Przy pomocy własnoręcznie wykonanych transparentów i różnych gadżetów kibica wczują się w rolę fanów sportowych. Poznane u nas zachowania stadionowe, dzieci będą mogły przenieść na prawdziwe areny sportowe.

Realizowane cele kształcenia ogólnego 1,2,3.

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Pochodnia olimpijska

Zajęcia plastyczne, mające na celu poruszenie wyobraźni i kreatywności dziecka. Po krótkim wprowadzeniu dotyczącym symboli i historii ognia olimpijskiego, prezentowane są oryginalne pochodnie. Zadaniem dzieci jest wykonanie pochodni olimpijskiej według własnego projektu.

Realizowane cele kształcenia ogólnego 1,2,3. Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie edukacji plastycznej 1a,1b,2a,2b,2c

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Liny, węzły i supełki...

Czy wiesz jak alpiniści wiążą węzły aby wspinaczka była bezpieczna? A może masz dość bycia szczurem lądowym i poznanie kilku węzłów będzie początkiem wspaniałej przygody z żeglarstwem? Czy wiesz jak zawiązać węzeł ratowniczy? A może po prostu pragniesz rozwiązać swój własny „Węzeł Gordyjski” ? Jeżeli te pytania budzą Twoja ciekawość, to tematyka nowej lekcji Muzealnej „Liny, węzły i supełki...” z pewnością trafi w Twoje zainteresowania.

Uczestnicy zajęć otrzymają pomoce w postaci lin, kołków (nagli), schematów wiązania węzłów, oraz niezbędną pomoc instruktorską. Wiązanie lin jest doskonałym treningiem logicznego myślenia i pamięci. Pozwala poznać węzły i sploty przydatne nie tylko w sportach takich jak alpinizm czy żeglarstwo, ale również w codziennym życiu. Uzupełnieniem lekcji są opowieści o historii największych osiągnięć polskiego żeglarstwa i alpinizmu. Zakończeniem zajęć są zawody w wiązaniu węzłów na czas!

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Bezpiecznie nad wodą

Bezpieczny wypoczynek nad wodą jest zbiorem zasad jakie powinny być przestrzegane podczas letnich wyjazdów. Respektowanie ich pozwoli wszystkim miło spędzić ten czas w sposób aktywny i powrócić bezpiecznie do domu. Zajęcia mają na celu uświadomienie dzieciom jakie zagrożenia niesie ze sobą korzystanie z kąpielisk oraz beztroska zabawa w wodzie.

Woda, nawet ta z pozoru spokojna i płytka kryje w sobie wiele pułapek. Każdy z nas powinien wiedzieć jak bezpiecznie spędzić czas nad wodą. Na zajęciach dzieci poznają jak należy bezpiecznie zachować się w sytuacjach zagrożenia, zapoznają się z normami i regułami obowiązującymi na kąpieliskach oraz zasadami bezpiecznej kąpieli. Zakończeniem zajęć jest stworzenie własnego znaku promującego bezpieczeństwo nad wodą.

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Lekcje dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej

Lekcje dla klas starszych szkoły podstawowej uwrażliwiają dzieci na najważniejsze aktualne wydarzenia. Poza tematyką piłkarską dzieci dowiadują się jak bezpiecznie podróżować. W pracy wykorzystywane są aktywne sposoby pracy ułatwiające przyswajanie wiedzy i rozwijające różne umiejętności.

Lekcje:

Drużyna marzeń

Zajęcia warsztatowe przybliżają dzieciom historię piłki nożnej i sylwetki najlepszych polskich piłkarzy. Zadaniem dzieci jest stworzenie własnej drużyny marzeń, zdecydują m.in. taktyce gry oraz wyborze zawodników ataku, obrony i pomocy. Celem zajęć jest zapoznanie się z zasadami i ciekawostkami obowiązującymi w piłce nożnej poprzez rozegranie meczu według gry planszowej i wyłonienie zwycięscy.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie historii i społeczeństwa V

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Ja kibic

Zajęcia warsztatowe, na których dzieci wczują się w atmosferę stadionu i stworzą własny klub kibica. Przy pomocy własnoręcznie wykonanych transparentów i różnych gadżetów kibica wczują się w rolę fanów sportowych. Poznane u nas zachowania stadionowe, dzieci będą mogły przenieść na prawdziwe areny sportowe.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie historii i społeczeństwa V

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Fair Play w sporcie i życiu

Kluczowe pytanie lekcji to: jak przestrzegana jest zasada fair play w sporcie i życiu? uczniowie znajdą odpowiedź na to pytanie w trakcie zajęć. Wskazówki znajdą w prezentacji multimedialnej zaprezentowanej przez przewodnika w trakcie lekcji, które dotyczyć będą historii czystej gry, kodeksu fair play oraz sylwetek laureatów Nagrody Fair Play.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie języka polskiego II, wychowania fizycznego 2,4,5.1,5.3, etyka: I, II, III, IV, V, 1,2,5,6,7,9

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Sherlock Holmes w Muzeum

Zajęcia, na których opowiadamy historią Igrzysk Olimpijskich na podstawie pierwszych starożytnych i nowożytnych zawodów. Dzieci poprzez zabawę w detektywów muszą rozwiązać zagadkę, która uratuje olimpijską wystawę. Ukryte w walizkach sprzęty sportowe, legitymacje olimpijskie, medale i archiwalia z Igrzysk doprowadzą do rozszyfrowanie łamigłówki.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie języka polskiego II.2.2, II.2.3, II.2.6

Lekcja prowadzona na ekspozycji stałej.

Liny, węzły i supełki...

Czy wiesz jak alpiniści wiążą węzły aby wspinaczka była bezpieczna? A może masz dość bycia szczurem lądowym i poznanie kilku węzłów będzie początkiem wspaniałej przygody z żeglarstwem? Czy wiesz jak zawiązać węzeł ratowniczy? A może po prostu pragniesz rozwiązać swój własny „Węzeł Gordyjski” ? Jeżeli te pytania budzą Twoja ciekawość, to tematyka nowej lekcji Muzealnej „Liny, węzły i supełki...” z pewnością trafi w Twoje zainteresowania.

Uczestnicy zajęć otrzymają pomoce w postaci lin, kołków (nagli), schematów wiązania węzłów, oraz niezbędną pomoc instruktorską. Wiązanie lin jest doskonałym treningiem logicznego myślenia i pamięci. Pozwala poznać węzły i sploty przydatne nie tylko w sportach takich jak alpinizm czy żeglarstwo, ale również w codziennym życiu. Uzupełnieniem lekcji są opowieści o historii największych osiągnięć polskiego żeglarstwa i alpinizmu. Zakończeniem zajęć są zawody w wiązaniu węzłów na czas!

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Bezpiecznie nad wodą

Bezpieczny wypoczynek nad wodą jest zbiorem zasad jakie powinny być przestrzegane podczas letnich wyjazdów. Respektowanie ich pozwoli wszystkim miło spędzić ten czas w sposób aktywny i powrócić bezpiecznie do domu. Zajęcia mają na celu uświadomienie dzieciom jakie zagrożenia niesie ze sobą korzystanie z kąpielisk oraz beztroska zabawa w wodzie.

Woda, nawet ta z pozoru spokojna i płytka kryje w sobie wiele pułapek. Każdy z nas powinien wiedzieć jak bezpiecznie spędzić czas nad wodą. Na zajęciach dzieci poznają jak należy bezpiecznie zachować się w sytuacjach zagrożenia, zapoznają się z normami i regułami obowiązującymi na kąpieliskach oraz zasadami bezpiecznej kąpieli. Zakończeniem zajęć jest stworzenie własnego znaku promującego bezpieczeństwo nad wodą.

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Lekcje dla uczniów szkół gimnazjalnych

Lekcje dla gimnazjalistów przekazują informacje na temat historii sportu i igrzysk olimpijskich oraz uczciwego zachowania na boisku i stadionie. W swej treści nawiązują w znacznym stopniu do programu szkolnego. Forma wykładów łączy się tu ze środkami aktywizującymi.

Lekcje:

Antyczna Grecja, ojczyzna stadionów, edukacji i sztuki

W czasie lekcji przeniesiemy się w świat klasycznego antyku, gdzie sprawność fizyczna stawiano na równi z walorami moralnymi i umysłowymi. O dawnym wychowaniu i życiu sportowym dowiadujemy się poprzez sztukę – rzeźby, malowidła i budowle. Podczas lekcji pokazane zostaną typowe budynki i obiekty składające się na antyczny gimnazjon, sposoby nauczania oraz dyscypliny sportowe, w których szkolono młodzież przygotowując ją do startu w igrzyskach. Szczegółowo omówione zostaną dyscypliny sportu uprawiane na antycznych igrzyskach, zachowane w przekazach najlepsze wyniki antycznych atletów, a także starożytny ceremoniał olimpijski. Lekcja pozwoli poznać młodzieży źródła igrzysk olimpijskich. Lekcja jest realizowana nowoczesnymi technikami multimedialnymi.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie historii I, II, III, 4.3,6.1,6.2

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Fizyka w sporcie

Wykład i pokaz na temat sposobów praktycznego wykorzystania działania praw fizyki w takich dyscyplinach, jak żeglarstwo, lotnictwo i sporty motorowe. W ramach lekcji poruszone zostaną w przystępny sposób następujące zagadnienia: III zasada dynamiki Newtona, tarcie, przyspieszenie, siła aerodynamiczna, siła hydrodynamiczna, efekt żyroskopowy, prawo Bernouliego, prawo Venturiego. Lekcja jest przygotowana z wykorzystaniem doświadczeń fizycznych takich jak: tunel aerodynamiczny, żyroskop „rowerowy” czy suszarkowa „dynamika strugi”.

Realizowane wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie fizyki II, III, IV, treści nauczania 1.1,1.3,1.4,1.6,1.10,1.12, 3.1,3.6,8.2

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Średniowieczne turnieje rycerskie i zasady fair play a sport współczesny

Czy w krainie średniowiecznych rycerzy jest miejsce dla współczesnych sportowców? Aby dowiedzieć się co łączy turnieje rycerskie z dzisiejszymi zawodami sportowymi zapraszamy na naszą lekcję muzealną. W czasie zajęć zostaną porównane turnieje rycerskich, stanowiące jeden z najważniejszych elementów życia rycerskiego w średniowiecznej Europie ze sportem współczesnym. Program zajęć obejmuje omówienie zasad kodeksu rycerskiego, który w swojej tradycji nawiązuje do znanej nam współcześnie etyki sportowej – zasad fair play. W trakcie lekcji zostaną przedstawione rodzaje turniejów rycerskich i sportowych w Europie, zasady na jakich się odbywały i sposoby ich organizacji. Zaprezentujemy także „gwiazdy" rycerstwa i sportu współczesnego. Dzięki zajęciom uczniowie dowiadują się jak wiele elementów przeszłości kryje się w dzisiejszych rozgrywkach sportowych. Lekcja jest realizowana nowoczesnymi technikami multimedialnymi.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie historii 12.1, etyki 2.

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Kibicuj z nami

Lekcja ma na celu przedstawienie pozytywnego wzorca kibicowania. W pierwszej części zajęć uczniowie zapoznają się ze środowiskiem fanów sportu, co pomaga zrozumieć motywy i sposoby działania oraz emocje z nimi związane. Następnie sami określają, które zachowania należy uznać za pozytywne, a które potępić. W lekcji wykorzystywane są metody aktywizujące – burza mózgów, dyskusja, a także analiza źródeł filmowych, tekstowych i fotograficznych.

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Anatomia sportu

Celem lekcji jest zapoznanie młodzieży ze sportem, który nie zawsze jawi się jako sukces sportowy nagrodzony medalem. Sport to także ciężka praca, droga pełna poświęceń, wyrzeczeń, nierzadko też kontuzji, poważnych wypadków, które wymagają interwencji lekarzy medycyny sportowej. Podczas zajęć edukator wprowadza młodzież w zagadnienia budowy i działania poszczególnych struktur i organów wewnętrznych, kluczowych dla osiągnięcia sukcesu w sporcie. Celem dodatkowym jest zwrócenie uwagi na świadome i bezpieczne uprawianie sportu oraz poznanie historii przezwyciężenia własnych słabości wybranych polskich zawodników. Lekcja jest prowadzona z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi dydaktycznych takich jak: mikroskop, preparaty organiczne, prezentacje nagrań video itp. Zajęcia kończą się częścią aktywną - uczestnicy podzieleni są na cztery grupy, które mają przypisane zadania mające na celu pomóc poszkodowanemu zawodnikowi w dojściu do zdrowia.

Realizowane wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej w zakresie wiedzy o społeczeństwie I, II, III oraz biologii I,II,V,VI.1,VI.2,4.1,4.3,5.4,7.1,wychowania fizycznego w zakresie edukacji zdrowotnej

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Liny, węzły i supełki...

Czy wiesz jak alpiniści wiążą węzły aby wspinaczka była bezpieczna? A może masz dość bycia szczurem lądowym i poznanie kilku węzłów będzie początkiem wspaniałej przygody z żeglarstwem? Czy wiesz jak zawiązać węzeł ratowniczy? A może po prostu pragniesz rozwiązać swój własny „Węzeł Gordyjski” ? Jeżeli te pytania budzą Twoja ciekawość, to tematyka nowej lekcji Muzealnej „Liny, węzły i supełki...” z pewnością trafi w Twoje zainteresowania.

Uczestnicy zajęć otrzymają pomoce w postaci lin, kołków (nagli), schematów wiązania węzłów, oraz niezbędną pomoc instruktorską. Wiązanie lin jest doskonałym treningiem logicznego myślenia i pamięci. Pozwala poznać węzły i sploty przydatne nie tylko w sportach takich jak alpinizm czy żeglarstwo, ale również w codziennym życiu. Uzupełnieniem lekcji są opowieści o historii największych osiągnięć polskiego żeglarstwa i alpinizmu. Zakończeniem zajęć są zawody w wiązaniu węzłów na czas!

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Lekcje dla uczniów szkół średnich

Lekcje dla licealistów wprowadzają młodzież w świat antycznej Grecji i igrzysk olimpijskich oraz porównują sport współczesny do średniowiecznych turniejów rycerskich. Forma wykładów łączy się tu ze środkami aktywizującymi.

Lekcje:

Antyczna Grecja, ojczyzna stadionów, edukacji i sztuki

W czasie lekcji przeniesiemy się w świat klasycznego antyku, gdzie sprawność fizyczna była stawiana na równi z walorami moralnymi i umysłowymi. O dawnym wychowaniu i życiu sportowym dowiadujemy się poprzez sztukę – rzeźby, malowidła i budowle. Podczas lekcji pokazane zostaną typowe budynki i obiekty składające się na antyczny gimnazjon, sposoby nauczania oraz dyscypliny sportowe, w których szkolono młodzież przygotowując ją do startu w igrzyskach. Szczegółowo omówione zostaną dyscypliny sportu uprawiane na antycznych igrzyskach, zachowane w przekazach najlepsze wyniki antycznych atletów, a także starożytny ceremoniał olimpijski. Lekcja pozwoli poznać młodzieży źródła igrzysk olimpijskich. Lekcja jest realizowana nowoczesnymi technikami multimedialnymi.

Realizowane wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie historii I, II, III

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Fizyka w sporcie

Wykład i pokaz na temat sposobów praktycznego wykorzystania działania praw fizyki w takich dyscyplinach, jak żeglarstwo, lotnictwo i sporty motorowe. W ramach lekcji poruszone zostaną w przystępny sposób następujące zagadnienia: III zasada dynamiki Newtona, tarcie, przyspieszenie, siła aerodynamiczna, siła hydrodynamiczna, efekt żyroskopowy, prawo Bernouliego, prawo Venturiego. Lekcja jest przygotowana z wykorzystaniem doświadczeń fizycznych takich jak: tunel aerodynamiczny, żyroskop „rowerowy” czy suszarkowa „dynamika strugi”.

Realizowane wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie fizyki I, III, IV, treści nauczania 1.7,1.12

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Kibicuj z nami

Lekcja ma na celu przedstawienie pozytywnego wzorca kibicowania. W pierwszej części zajęć uczniowie zapoznają się ze środowiskiem fanów sportu, co pomaga zrozumieć motywy i sposoby działania oraz emocje z nimi związane. Następnie sami określają, które zachowania należy uznać za pozytywne, a które potępić. W lekcji wykorzystywane są metody aktywizujące – burza mózgów, dyskusja, a także analiza źródeł filmowych, tekstowych i fotograficznych.

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Anatomia sportu

Celem lekcji jest zapoznanie młodzieży ze sportem, który nie zawsze jawi się jako sukces sportowy nagrodzony medalem. Sport to także ciężka praca, droga pełna poświęceń, wyrzeczeń, nierzadko też kontuzji, poważnych wypadków, które wymagają interwencji lekarzy medycyny sportowej. Podczas zajęć edukator wprowadza młodzież w zagadnienia budowy i działania poszczególnych struktur i organów wewnętrznych, kluczowych dla osiągnięcia sukcesu w sporcie. Celem dodatkowym jest zwrócenie uwagi na świadome i bezpieczne uprawianie sportu oraz poznanie historii przezwyciężenia własnych słabości wybranych polskich zawodników. Lekcja jest prowadzona z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi dydaktycznych takich jak: mikroskop, preparaty organiczne, prezentacje nagrań video itp. Zajęcia kończą się częścią aktywną - uczestnicy podzieleni są na cztery grupy, które mają przypisane zadania mające na celu pomóc poszkodowanemu zawodnikowi w dojściu do zdrowia.

Realizowane wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie biologii I, wiedzy o społeczeństwie II

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Doping, ciemna strona sportu

Doping kładzie się cieniem na historię sportu, także i współcześnie problem ten nie został wyeliminowany. Zajęcia te mają na celu pokazanie negatywnego działania środków dopingowych na kariery, zdrowie i życie sporowców, opisując działanie środków wspomagających oraz przedstawiając sylwetki konkretnych osób, które stosowały zakazane substancje. W czasie spotkania młodzież będzie mogła się dowiedzieć skąd się wziął doping, jak wygląda procedura kontroli i jakie sankcje grożą za stosowanie metod i środków dopingowych.

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.

Liny, węzły i supełki...

Czy wiesz jak alpiniści wiążą węzły aby wspinaczka była bezpieczna? A może masz dość bycia szczurem lądowym i poznanie kilku węzłów będzie początkiem wspaniałej przygody z żeglarstwem? Czy wiesz jak zawiązać węzeł ratowniczy? A może po prostu pragniesz rozwiązać swój własny „Węzeł Gordyjski” ? Jeżeli te pytania budzą Twoja ciekawość, to tematyka nowej lekcji Muzealnej „Liny, węzły i supełki...” z pewnością trafi w Twoje zainteresowania.

Uczestnicy zajęć otrzymają pomoce w postaci lin, kołków (nagli), schematów wiązania węzłów, oraz niezbędną pomoc instruktorską. Wiązanie lin jest doskonałym treningiem logicznego myślenia i pamięci. Pozwala poznać węzły i sploty przydatne nie tylko w sportach takich jak alpinizm czy żeglarstwo, ale również w codziennym życiu. Uzupełnieniem lekcji są opowieści o historii największych osiągnięć polskiego żeglarstwa i alpinizmu. Zakończeniem zajęć są zawody w wiązaniu węzłów na czas!

Lekcja prowadzona w sali edukacyjnej.