Informacje

Muzeum Sportu i Turystyki przedstawia tematy "Spotkań Muzealnych z Przedszkolakami" - programu edukacyjnego dla dzieci w wieku 3-6 lat.

 

Rezerwacji prosimy dokonywać z conajmiej dwutygodniowym wyprzedzeniem:
Dział Edukacji i Promocji
tel: 22 56 03 786
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dodatkowe informacje

Pierwsze próby systematycznej pracy z najmłodszymi Muzeum podjęło w roku 2002/2003, kiedy na mocy porozumienia z Wydziałem Oświaty, Sportu i Turystyki Urzędu Dzielnicy Ochota, programem naszym objęliśmy wszystkie przedszkola Ochoty - dzielnicy, na terenie której funkcjonowało Muzeum. Oferta spotkań muzealnych cieszyła się zainteresowaniem również innych przedszkoli warszawskich, od których otrzymaliśmy liczne podziękowania. Oto fragment opinii jednej z grup uczestniczących w zajęciach, która wyraziła "szczególne podziękowanie za ciekawe prowadzenie spotkań, tworzenie miłej atmosfery zabawy w czasie zajęć, umożliwienie dzieciom rozwijania myślenia, wyobraźni, aktywizowanie wypowiedzi werbalnych dzieci oraz przeprowadzenie interesującego zakończenia spotkania" (Dyrekcja Przedszkola Nr 190 w Warszawie).

Zapraszamy do udziału w zajęciach. Nowa ekspozycja muzealna (z udziałem której odbywają się spotkania) zachęca i czeka na dzieci.

Polecamy tematy olimpijskie: "Dawno temu w Olimpii" i "W zaczarowanej krainie pięciu kółek". Pierwszy jest poświęcony narodzinom igrzysk w starożytnej Grecji, drugi - czasom nam bliższym związanym z wprowadzeniem symboliki olimpijskiej , flagi olimpijskiej. Oba tematy mogą być realizowane zarówno z udziałem trzylatków jak i dzieci z "zerówki".

Tematy zajęć

W zaczarowanej krainie pięciu kółek

Z pomocą globusa dzieci poznają kulę ziemską i części świata, nazywają je. Z literek układają te nazwy. Prowadzący "zaczarowuje" kulę ziemską, przykrywając każdą część świata odpowiednim kolorem koła.

Cele:

  • zapoznanie z flagą olimpijską, symboliką kół olimpijskich;
  • zapoznanie z częściami świata i przyporządkowaną im kolorystyką kół;
  • rozwijania umiejętności czytania i składania wyrazów z literek;

Opis:
Z pomocą globusa dzieci poznają kulę ziemską i części świata, nazywają je. Z literek układają te nazwy. Prowadzący "zaczarowuje" kulę ziemską, przykrywając każdą część świata odpowiednim kolorem koła. Dzieci "odczarowują" Ziemię zdejmując owe koła z globusa i przyporządkowując je do wcześniej ułożonych nazw kontynentów. Oglądają film oraz oryginalną flagę olimpijską, wyklejają ją na tablicy i rysują w zeszytach.

Metody:
Praca z globusem, ogląd eksponatu, ukierunkowana rozmowa, swobodna wypowiedź, film, rysowanie na zadany temat.

Szlakiem siedmiu cudów Muzeum

Pod kierunkiem prowadzącego dzieci poszukują siedmiu największych osobliwości na ekspozycji i poznają opowieści związane z tymi niezwykłymi eksponatami.

Cele:

  • przybliżenie podstawowych pojęć związanych z Muzeum: eksponat, ekspozycja, wystawa stała, czasowa;
  • próby umiejscowienia w czasie wybranych eksponatów, zdarzeń, zjawisk;
  • zapoznanie z elementami ceremoniału olimpijskiego;
  • rozwijanie wyobraźni i możliwości twórczych dziecka.

Opis:
Pod kierunkiem prowadzącego dzieci poszukują siedmiu największych osobliwości na ekspozycji i poznają opowieści związane z tymi niezwykłymi eksponatami. Zwiedzają przy tym takie działy, jak: igrzyska olimpijskie, kolarstwo, podnoszenie ciężarów, alpinizm, saneczkarstwo.

Od celeryferu do górskiego roweru

Dzieci oglądają rowery i wybierają najbardziej interesujące ich zdaniem okazy. Najciekawsze, przewodnik szczegółowo omawia zwracając uwagę na ich konstrukcję oraz umiejscawiając je w czasie.

Cele:

  • kształtowanie spostrzegawczości, umiejętności porównywania oglądanych eksponatów;
  • doskonalenie umiejętności wypowiedzi i opisu oglądanych przedmiotów;
  • zapoznanie z historią roweru, z elementami jego konstrukcji, jako środka lokomocji, sprzętu turystycznego i sportowego;
  • zapoznanie z wybranymi elementami historii kolarstwa (pierwszy polski medal olimpijski).

Opis:
Dzieci oglądają rowery i wybierają najbardziej interesujące ich zdaniem okazy. Najciekawsze, przewodnik szczegółowo omawia zwracając uwagę na ich konstrukcję oraz umiejscawiając je w czasie. Dzieci poznają również prototyp roweru zwany celeryferem. Dowiadują się o pierwszych wyścigach kolarskich oraz o tym, iż pierwszy polski medal olimpijski został zdobyty w kolarstwie. Oglądają go.

Metody:
Swobodny ogląd ekspozycji, obserwacja ukierunkowana, swobodna wypowiedż dziecka, film.

Dawno temu w Olimpii

Wprowadzenie do tematu w formie filmu rysunkowego. Dzieci poznają  dyscypliny sportu uprawiane na igrzyskach w Olimpii, a następnie poszerzają wiedzę zwiedzając ekspozycję.

Cele:

  • zapoznanie z czasem i miejscem narodzin idei olimpijskiej, z dyscyplinami sportu uprawianymi przez starożytnych Greków;
  • zapoznanie ze sprzętem sportowym używanym w Olimpii; porównanie z współczesnym;
  • doskonalenie  umiejętności porównywania kształtów oraz opisu oglądanych przedmiotów.

Opis:
Wprowadzenie do tematu w formie filmu rysunkowego. Dzieci poznają  dyscypliny sportu uprawiane na igrzyskach w Olimpii, a następnie poszerzają wiedzę zwiedzając ekspozycję. Oglądają  starożytny i współczesny sprzęt sportowy, porównują go. Zapoznają się z nagrodami olimpijskimi - dawnymi i współczesnymi.

Metody:
Ukierunkowany ogląd ekspozycji, bezpośredni kontakt z eksponatami (dzieci biorą do ręki oszczep, dysk), swobodna wypowiedź, film.

Bajeczny świat sportów zimowych

Wprowadzenie do tematu w formie zagadek. Odgadując je dzieci przyswajają podstawowe pojęcia związane z: narciarstwem, łyżwiarstwem i saneczkarstwem.

Cele:

  • przybliżenie wybranych dyscyplin sportów zimowych: narciarstwa, łyżwiarstwa, saneczkarstwa;
  • nawiązanie do idei zimowych igrzysk olimpijskich;
  • zapoznanie ze sprzętem rekreacyjnym i sportowym używanym w zimie;
  • zachęcanie do uprawiania zabaw na śniegu i lodzie oraz sportów zimowych.

Opis:
Wprowadzenie do tematu w formie zagadek. Odgadując je dzieci przyswajają podstawowe pojęcia związane z: narciarstwem, łyżwiarstwem i saneczkarstwem. Podczas zwiedzania ekspozycji dzieci poznają stary i nowy sprzęt używany zimą na śniegu i lodzie; poznają różnice między sprzętem rekreacyjnym a sportowym; różnice pomiędzy uprawianiem sportu dla przyjemności i wyczynowo.

Metody:
Ukierunkowany ogląd ekspozycji, rozwiązywanie zagadek, swobodna wypowiedż dzieci, oglądanie filmu, słuchania fragmentu baśni.