Wojciech Zamecznik. Foto-graficznie

Wojciech Zamecznik (1923-1967)

Architekt, grafik, projektant wystaw, scenograf (Teatr Mały w Warszawie), zajmował się także fotografią eksperymentalną i filmem. Znany jest z nowatorskich prób wykorzystania fotografii w tworzeniu plakatu. Od roku 1964 był członkiem Alliance Graphique Internationale. W dorobku plakacisty jest ponad 200 plakatów filmowych, społecznych i koncertowych. Za plakat do filmu Pociąg (1959) otrzymał nagrodę im. H. Toulouse-Lautreca w Paryżu (1961) i dyplom z najlepszy plakat filmowy na wystawie w Sao Paulo (1962).

Drogę twórczą rozpoczynał zaraz po wojnie. W pierwszym okresie zajmował się wystawiennictwem i scenografią. W tym czasie był ,między innymi, współautorem oprawy plastycznej głośnej wystawy Warszawa oskarża (1945) oraz projektu dla Pawilonu Czterech Kopuł we Wrocławiu (1948), nagrodzonego na I Ogólnopolskiej Wystawie Architektury Wnętrz i Sztuki Dekoracyjnej (1952). Kolejne wystawy w których brał udział jako ich realizator, to Odrodzenie w Polsce (1953)oraz pierwsza retrospektywna wystawa plakatu Od Młodej Polski do naszych dni (1966). Przez kilkanaście lat współpracował z czasopismami „Przegląd Kulturalny”, „Fotografia” i „Architektura”.

W czasie II wojny światowej uczestniczył w tajnych kompletach Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Po wojnie kontynuował naukę na tym samym wydziale. Był więźniem Auschwitz-Birkenau. Po wojnie pracował jako grafik w biurze Odbudowy Stolicy. Od roku 1950 był członkiem ZPAP, a od 1963 docentem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uczył w Pracowni Projektowania Fotografiki. Zmarł na serce w wieku 44 lat.

W „Zachęcie” trwa wystawa WOJCIECH ZAMECZNIK. FOTO-GRAFICZNIE, poświęcona niektórym aspektom twórczości artysty, zorganizowana z okazji zbliżającej się pięćdziesiątej rocznicy jego śmierci. Autorki wystawy, Karolina Puchała-Rojek i Karolina Ziębińska-Lewandowska, skupiły się na bogatej twórczości graficznej i fotograficznej Zamecznika, całkowicie pomijając jego spory dorobek wystawienniczy.

Dlatego z okazji retrospektywnej wystawy jak też zbliżającego się półwiecza od daty śmierci artysty chcemy przypomnieć, że Wojciech Zamecznik był projektantem pierwszej ekspozycji stałej Muzeum Sportu i Turystyki pomieszczonej w nowej siedzibie na Stadionie SKRY w Warszawie. Na blisko 2000 metrów kwadratowych, trudnej, ciemnej i długiej przestrzeni wystawienniczej artysta stworzył bardzo klarowną, jasną i z elementami jakby ruchu (obracająca się rzeźba Dyskobola we wnęce wyłożonej lustrami; projekcja non-stop przezroczy) opowieść o dziejach polskiego sportu i ruchu olimpijskiego .Całość wystawy utrzymana w tonacji biało – czarnej, ze świetnie kadrowanymi zdjęciami, zbierała przychylne recenzje przez kilka lat po otwarciu jesienią w roku Tysiąclecia Państwa Polskiego (1966).

Wojciech Zamecznik zaprojektował na otwarcie Muzeum również komplet druków. Skromny objętościowo folder został wydrukowany w kolorze czarnym i czerwonym na… papierze pakowym(!) i do dziś wywołuje jęk zachwytu u wszystkich grafików i projektantów. Także dwa składane kolorowe foldery w wersji plakatowej też miały bardzo nowatorską formę i cieszyły się dużym zainteresowaniem. Autorstwa Zamecznika jest także logo Muzeum, które po kilku drobnych przeróbkach, jest używane do dnia dzisiejszego.

Praca przy projektowaniu Muzeum Sportu była ostatnią dużą realizacją Wojciecha Zamecznika. Stan zdrowia nie pozwolił mu na dokończenie wszystkich prac związanych z Muzeum Sportu. Na finiszu zastąpił go starszy brat Stanisław (1909 – 1971), też architekt i wystawiennik współpracujący z muzeami warszawskimi oraz Maurycy Tomasz Stryjecki, architekt i plakacista.

Wystawa w ZACHĘCIE czynna do 24 kwietnia 2016 roku, od wtorku do niedzieli w godz.12-20

http://zacheta.art.pl/pl/wystawy/wojciech-zamecznik-foto-graficznie