Muzeum jest jednostką organizacyjną Samorządu Województwa Mazowieckiego

Modernizm-Sport-Polityka
W dniu 18 czerwca 2019 roku w Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie miała miejsce promocja książki Przemysława Strożka „Modernizm – sport – polityka”. Publikacja, która ukazała się kilka dni temu, została wydana w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, w którym pracuje Autor i jest jego rozprawą habilitacyjną.

Dr Przemysław Strożek jest adiunktem w IS PAN, stypendystą Accademii dei Lincei, Fulbrighta, a także Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na rzecz Nauki Polskiej w kategorii młodych naukowców. Współpracuje z Archiv der Avantgarden w Dreźnie. Zajmuje się historią awangardy, modernizmu i sztuką współczesną.

Wieczorne spotkanie zgromadziło kilkadziesiąt osób, głównie z kręgów ludzi sportu, Polskiego Komitetu Olimpijskiego, Instytutu Sztuki oraz Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie. Przybyli także koledzy i rodzina Autora.

Spotkanie poprowadził z wielką swadą i erudycją doktor Piotr Kubkowski, kulturoznawca i historyk sztuki z Uniwersytetu Warszawskiego, zajmujący się kulturową historią sportu i ciała oraz kulturą miejską. W Muzeum znany jest głównie jako autor głośnej monografii pt. „Sprężyści. Kulturowa historia warszawskich cyklistów na przełomie XIX i XX wieku”.

Obaj panowie doktorzy, w nieustającym dialogu, przeprowadzili słuchaczy – z dużym wyczuciem epoki – przez meandry polityki europejskiej schyłku lat dwudziestych XX wieku. Na tym tle pojawiały się prawie nieznane powszechnie uwagi o dwóch najważniejszych „megawydarzeniach” sportowych roku 1928 – Igrzyskach IX Olimpiady w Amsterdamie i Letniej Spartakiady ZSRR w Moskwie.

Rozmaitość praktyk artystycznych realizowanych wokół tych imprez, różnice stylów i przesłań ideologicznych były główną kanwą rozważań doktorów Strożka i Kubkowskiego, którym towarzyszyło niesłabnące zainteresowanie gości wieczoru.

Tomasz Jagodziński, dyrektor Muzeum, na koniec części oficjalnej zaprosił na dalsze rozmowy przy kawie i lampce wina. Autor podpisywał swoją książkę, którą można obecnie nabyć w sklepie Muzeum.

Książka może zostać, według mnie, odczytana na kilka sposobów. Po pierwsze, jest to publikacja, która pokazuje rolę sportu w sztuce lat 20. XX wieku w Europie. Po drugie, książka pokazuje rolę, jaką sztuka odgrywała w ówczesnej propagandzie w różnych krajach europejskich o odmiennej sytuacji geopolitycznej. Po trzecie, książka doskonale ilustruje, w jaki sposób sport i wizerunek sportowego ciała wykorzystywany był w celach ideologicznych i propagandowych. I wreszcie, co łączy wszystkie podejścia, prezentuje jak konkretne przedstawienia sportu wpisują się w modernistyczne propagandowe projekty społeczeństwa.

Z recenzji wydawniczej prof. UAM dr hab. Honoraty Jakubowskiej